جایشانکار وزیر امور خارجه هند در مصاحبه ای با آر سوکومار و شیشیر گوپتا[1] که روز جمعه 28 اردیبهشت ماه(17 می 2024) در 4100 کلمه در روزنامه هندوستان تایمز منتشر شده مودی نخست وزیر هند را به عنوان رهبری قدرتمند و ملی‌گرا که به بهترین وجه برای محافظت از منافع هند در سطح جهانی در دوران پرتلاطم مجهز شده است، مطرح کند.

جایشانکار وزیر امور خارجه هند در مصاحبه ای با آر سوکومار و شیشیر گوپتا[1] که روز جمعه 28 اردیبهشت ماه(17 می 2024) در 4100 کلمه در روزنامه هندوستان تایمز منتشر شده مودی نخست وزیر هند را به عنوان رهبری قدرتمند و ملی‌گرا که به بهترین وجه برای محافظت از منافع هند در سطح جهانی در دوران پرتلاطم مجهز شده است، مطرح کند.

دولت عملگرای هند

او در این مصاحبه انتقاد را به عنوان سیاست حزبی رد می کند و در عین حال قاطعیت مودی را در مورد مسائل کلیدی مانند اوکراین و چین نشان می دهد. جایشانکار نشان می‌دهد که چگونه هند تحت رهبری نخست وزیر مودی، به ویژه در مدیریت بحران‌ها و چالش‌های متعدد جهانی مانند جنگ روسیه و اوکراین، درگیری‌های خاورمیانه و تنش‌ها با چین، موضع مطمئن‌تر و قاطع‌تری در سیاست خارجی اتخاذ کرده است. او از مدیریت مودی در بحران اوکراین دفاع می‌کند و مدعی است که مداخله شخصی نخست‌وزیر با پوتین به امنیت عبور و مرور امن برای دانشجویان هندی سرگردان کمک کرده است، که به روایت محبوب «مودی جنگ را متوقف کرد» تبدیل شده است.

وزیر امور خارجه هند رهبری «با تجربه، هوشیار، عملی، مستدل اما شجاع» مودی را کلیدی برای هدایت اوضاع آشفته جهانی می داند و مودی را به عنوان رهبر قدرتمندی که هند به آن نیاز دارد نشان می دهد. به نظر می رسد این بخشی از ارائه اعتبار سیاست خارجی مودی به رای دهندگان است. جایشانکار معتقد است که مودی منافع هند را در صحنه جهانی تضمین می کند و انتخابات سراسری را انتخابی بین تقویت «دست‌های محکم و استوار» مودی یا به خطر انداختن امنیت و جایگاه هند می‌داند.

جایشانکار در مورد تنش‌های مرزی چین، دولت‌های گذشته حزب کنگره را مسئول اختلافات مرزی کنونی می‌داند و نهرو و کنگره را متهم می‌کند که چین را تحسین می‌کنند و در عین حال نسبت به اقدامات آن رفتار نرمی دارند. برخلاف عقب‌نشینی مودی علیه تجاوز چین. همچنین، از احزاب مخالف مانند حزب کنگره انتقاد می کند و آنها را به ضعف تاریخی در امنیت ملی و احترام بیش از حد نسبت به چین و پاکستان متهم می کند.

او فشار مودی به تولید و فناوری مانند نیمه هادی ها را برای آینده اقتصادی هند و کاهش وابستگی به چین حیاتی معرفی می کند.

این مصاحبه لحنی آشکارا جناحی دارد. از مواضع حزب BJP، انتقاد از حزب مخالف کنگره، و خواستار تجدید حکم برای رهبری «مطمئن» سیاست خارجی مودی در نظرسنجی ها است. موضع او شدیداً طرفدار از مودی و حزب BJP است که نخست‌وزیر را به عنوان یک رهبر فوق‌العاده توانا در داخل و خارج از کشور در زمان‌های آشفته به تصویر می‌کشد. او مداخله مستقیم مودی برای تسهیل تخلیه دانشجویان هندی از اوکراین را به عنوان مدرکی بر مدیریت بحران توانمند خود ارائه می دهد. جایشانکار همچنین حزب BJP را قربانی روایت های مغرضانه رسانه های غربی به تصویر می کشد که تلاش می کنند به طور ناعادلانه بر انتخابات هند تأثیر بگذارند.اما انتقاد رسانه های غربی و رهبرانی مانند ترودو نخست وزیرکانادا را به دلیل برنامه های سیاسی و تلاش برای تأثیرگذاری بر انتخابات هند علیه مودی رد می کند.

او علیرغم انتقاد غرب، از سیاست های بحث برانگیز مانند خرید نفت روسیه به عنوان عملگرایانه در جهت منافع هند دفاع و به توانایی هند تحت رهبری مودی برای تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ جهانی از نظر اقتصادی و ژئوپلیتیکی اعتماد دارد.

در مجموع، به نظر می‌رسد هدف این مصاحبه دفاع شدید از سیاست‌گذاری بین‌المللی مودی قبل از انتخابات است. در حالی که منتقدان داخلی و خارجی را به عنوان پیشبرد برنامه‌های حزبی علیه منافع هند طرد می‌کند. لفاظی قهرآمیز جایشانکار با پیام های ملی گرایانه حزب BJP که مودی را تجسم هندی در حال ظهور نشان می دهد، مطابقت دارد. او استدلال می‌کند که در محیط آشفته جهانی بحران‌های متعدد، از جنگ اوکراین گرفته تا تنش‌ها در خاورمیانه و رقابت آمریکا و چین، هند برای عبور از این چالش‌ها به «رهبری مجرب، هوشیار، عملی، مستدل اما شجاع» مودی نیاز دارد.

به نظر می رسد پیام جیشانکار با هدف متقاعد کردن رای دهندگان، به ویژه جوانان، صورت می گیرد که تنها مودی می تواند رهبری پایدار و ملی گرایانه را برای اطمینان از ظهور هند در میان آشفتگی جهانی و محافظت از منافع آن در برابر تهدیدهای خارجی فراهم کند.

موضوعات اصلی حول به تصویر کشیدن دولت مودی به عنوان ارائه رهبری قوی و با تجربه در سیاست خارجی در میان آشفتگی ها و بحران های جهانی می چرخد. هدف این مصاحبه این است که مودی را به عنوان رهبر قدرتمند و ملی‌گرا که به بهترین وجه برای محافظت از منافع هند در سطح جهانی در دوران پرتلاطم مجهز شده است، مطرح کند. جایشانکار انتقاد را به عنوان سیاست حزبی رد می کند و در عین حال قاطعیت مودی را در مورد مسائل کلیدی مانند اوکراین و چین نشان می دهد.

حسنعلی ذکریایی

منبع:

https://www.hindustantimes.com/india-news/ht-interview-strengthen-modi-s-hands-he-s-going-to-see-you-through-this-stormy-period-says-jaishankar-101715900880342.html

 

[1] R Sukumar and Shishir Gupta

کد خبر 19589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =